Jdi na obsah Jdi na menu
 


FAUSTŮV VZKAZ Z KASEMAT

Faustův vzkaz z kasemat

velikost textu:
16. července 2001  9:34
Cesta či spíše tápání matně osvícenými chodbami vyšehradské pevnosti Gorlice za představením Tragické historie o doktoru Faustovi z pera alžbětinského dramatika Christophera Marlowa vyvolává dvojí pocity. Na jedné straně obavu, že v inscenaci, kterou s herci pražského Divadla Komedie nastudoval režisér Michal Dočekal, opět půjde jen o typickou prázdninovou produkci, jež nebude mít daleko k atrakci pro turisty. A na straně druhé zvědavost, podaří-li se tvůrcům vyvolat zlé duchy stejně sugestivně, jak tomu prý bylo za autorova života. 

Po vstupu do sálu, který sakrální atmosféru také díky barokním sochám z Karlova mostu, jež jsou v něm deponovány, spatříme na římse protější stěny bílého anděla s andělem padlým. Oba stojí nehybně a při zjištění, že nejsou z vosku, ale z lidí, mírně zamrazí. Ústředním objektem prostoru je obdélníková vodní nádrž. Faust v podání Davida Prachaře zde vyvolává zlé duchy a podstupuje obřad podobný křtu, při němž se z vody vynoří satanský kříž. Pekelníkovi Mefistofilisovi, kterého hraje David Matásek, posléze odevzdává své tepající srdce výměnou za budík odměřující zdánlivě nekonečný čas smluvených dvaceti čtyř let: ďábel mu jej přilepí k hrudi a pevně obváže. Na spuštěném řetězu pak Faust provádí prostocviky člověka stojícího "mimo dobro a zlo" a vychutnávajícího netušené dimenze nové svobody. Nakonec je však týmž řetězem spoután jako jhem.

Nádrž doplňuje velký pohyblivý vůz, na němž Faust podniká triumfální cestu světem, čelí šípům-výčitkám dobrého a svodům zlého anděla a podobně. Průhledná fólie, již se sebe Faust sloupne, má patrně symbolizovat "zrod" nového lidství. David Prachař zde, podobně jako v Hamletovi, organicky zapojuje do hry až podprahová gesta - od živočišné radosti či dětinské umanutosti po dementní třes. Nejde jen o proměny hlasu, ale především o pohyb propracovaný v detailech: paže vztažená mužně vpřed se během zlomku vteřiny mění v bezmocnou ruku starce. Prachař má v Matáskovi vyváženého a výrazného protihráče - jeho Mefistofeles se přitom na rozdíl od Fausta téměř obejde bez expresivních efektů. Při smlouvání i při vymáhání závazků je ryze věcný, až - lze-li to tak říci - poctivý. Na počátku je v zatřísněném "civilu", jako učencův sluha má jen jednu znetvořenou ruku s deseti prsty a na zádech rudimenty kdysi andělských křídel.

Tvůrcům se rovněž podařilo sladit Faustův smrtelně vážný příběh s burleskní šaškovskou linií, která si čte Fausta po svém. Ať už je to divý rej čerta s čerticí, pouťové "porno" rohlíku s houskou, nebo neumělé, leč úspěšné vyvolání ďábla, předvedené Kašpárkem (Martin Učík) a Faustovým sluhou Wágnerem (Zdeněk Vencl), nejde jen o vybočující odlehčení, ale o kontrapunkt. Vrcholem je v tomto ohledu scéna devalvující všechny faustovské výboje a výdobytky, v níž se opilý Kašpárek Faustovic "Honzy", jemuž začne tykat, obdivně vyptává, zda vskutku všechny divy zachycené na fotografiích - setkání s papežem, procházka po Měsíci, jakož i vyspání se s Helenou Trojskou - skutečně zažil.

V souladu s předlohou je Faust pojednán jako jisté Ecce homo naruby - zde však nejde o muka Nevinného, ale o tragédii lidství svévolně vykloubeného ze svých nejpodstatnějších určení. I při nezbytném krácení a redukci postav se inscenaci ve vyšehradských kasematech podařilo předat varovné faustovské poselství téměř beze zbytku. Přitom nelze říci, že by šlo o představení toliko pro vážné, neřkuli zasvěcené zájemce: tajemno a magično je zde sice zastoupeno v dostatečné hustotě a intenzitě, avšak nikdy nezaclání tak, aby muselo zakrývat různé nedostatky, jak tomu u letních představení bývá zvykem.

Divadlo Komedie Praha - Christopher Marlowe: Tragická historie o doktoru Faustovi. Překlad Alois Bejblík, režie Michal Dočekal, scéna Petr Matásek. Hraje se na Vyšehradě, psáno z premiéry 27. června a z reprízy 11. července.

Zdroj: http://kultura.idnes.cz/faustuv-vzkaz-z-kasemat-0wa-/divadlo.asp?c=A010716_093403_divadlo_jan

Faustův vzkaz z kasemat

velikost textu:
16. července 2001  9:34
Cesta či spíše tápání matně osvícenými chodbami vyšehradské pevnosti Gorlice za představením Tragické historie o doktoru Faustovi z pera alžbětinského dramatika Christophera Marlowa vyvolává dvojí pocity. Na jedné straně obavu, že v inscenaci, kterou s herci pražského Divadla Komedie nastudoval režisér Michal Dočekal, opět půjde jen o typickou prázdninovou produkci, jež nebude mít daleko k atrakci pro turisty. A na straně druhé zvědavost, podaří-li se tvůrcům vyvolat zlé duchy stejně sugestivně, jak tomu prý bylo za autorova života. 

Po vstupu do sálu, který sakrální atmosféru také díky barokním sochám z Karlova mostu, jež jsou v něm deponovány, spatříme na římse protější stěny bílého anděla s andělem padlým. Oba stojí nehybně a při zjištění, že nejsou z vosku, ale z lidí, mírně zamrazí. Ústředním objektem prostoru je obdélníková vodní nádrž. Faust v podání Davida Prachaře zde vyvolává zlé duchy a podstupuje obřad podobný křtu, při němž se z vody vynoří satanský kříž. Pekelníkovi Mefistofilisovi, kterého hraje David Matásek, posléze odevzdává své tepající srdce výměnou za budík odměřující zdánlivě nekonečný čas smluvených dvaceti čtyř let: ďábel mu jej přilepí k hrudi a pevně obváže. Na spuštěném řetězu pak Faust provádí prostocviky člověka stojícího "mimo dobro a zlo" a vychutnávajícího netušené dimenze nové svobody. Nakonec je však týmž řetězem spoután jako jhem.

Nádrž doplňuje velký pohyblivý vůz, na němž Faust podniká triumfální cestu světem, čelí šípům-výčitkám dobrého a svodům zlého anděla a podobně. Průhledná fólie, již se sebe Faust sloupne, má patrně symbolizovat "zrod" nového lidství. David Prachař zde, podobně jako v Hamletovi, organicky zapojuje do hry až podprahová gesta - od živočišné radosti či dětinské umanutosti po dementní třes. Nejde jen o proměny hlasu, ale především o pohyb propracovaný v detailech: paže vztažená mužně vpřed se během zlomku vteřiny mění v bezmocnou ruku starce. Prachař má v Matáskovi vyváženého a výrazného protihráče - jeho Mefistofeles se přitom na rozdíl od Fausta téměř obejde bez expresivních efektů. Při smlouvání i při vymáhání závazků je ryze věcný, až - lze-li to tak říci - poctivý. Na počátku je v zatřísněném "civilu", jako učencův sluha má jen jednu znetvořenou ruku s deseti prsty a na zádech rudimenty kdysi andělských křídel.

Tvůrcům se rovněž podařilo sladit Faustův smrtelně vážný příběh s burleskní šaškovskou linií, která si čte Fausta po svém. Ať už je to divý rej čerta s čerticí, pouťové "porno" rohlíku s houskou, nebo neumělé, leč úspěšné vyvolání ďábla, předvedené Kašpárkem (Martin Učík) a Faustovým sluhou Wágnerem (Zdeněk Vencl), nejde jen o vybočující odlehčení, ale o kontrapunkt. Vrcholem je v tomto ohledu scéna devalvující všechny faustovské výboje a výdobytky, v níž se opilý Kašpárek Faustovic "Honzy", jemuž začne tykat, obdivně vyptává, zda vskutku všechny divy zachycené na fotografiích - setkání s papežem, procházka po Měsíci, jakož i vyspání se s Helenou Trojskou - skutečně zažil.

V souladu s předlohou je Faust pojednán jako jisté Ecce homo naruby - zde však nejde o muka Nevinného, ale o tragédii lidství svévolně vykloubeného ze svých nejpodstatnějších určení. I při nezbytném krácení a redukci postav se inscenaci ve vyšehradských kasematech podařilo předat varovné faustovské poselství téměř beze zbytku. Přitom nelze říci, že by šlo o představení toliko pro vážné, neřkuli zasvěcené zájemce: tajemno a magično je zde sice zastoupeno v dostatečné hustotě a intenzitě, avšak nikdy nezaclání tak, aby muselo zakrývat různé nedostatky, jak tomu u letních představení bývá zvykem.

Divadlo Komedie Praha - Christopher Marlowe: Tragická historie o doktoru Faustovi. Překlad Alois Bejblík, režie Michal Dočekal, scéna Petr Matásek. Hraje se na Vyšehradě, psáno z premiéry 27. června a z reprízy 11. července.

Zdroj: http://kultura.idnes.cz/faustuv-vzkaz-z-kasemat-0wa-/divadlo.asp?c=A010716_093403_divadlo_jan

Faustův vzkaz z kasemat

velikost textu:
16. července 2001  9:34
Cesta či spíše tápání matně osvícenými chodbami vyšehradské pevnosti Gorlice za představením Tragické historie o doktoru Faustovi z pera alžbětinského dramatika Christophera Marlowa vyvolává dvojí pocity. Na jedné straně obavu, že v inscenaci, kterou s herci pražského Divadla Komedie nastudoval režisér Michal Dočekal, opět půjde jen o typickou prázdninovou produkci, jež nebude mít daleko k atrakci pro turisty. A na straně druhé zvědavost, podaří-li se tvůrcům vyvolat zlé duchy stejně sugestivně, jak tomu prý bylo za autorova života. 

Po vstupu do sálu, který sakrální atmosféru také díky barokním sochám z Karlova mostu, jež jsou v něm deponovány, spatříme na římse protější stěny bílého anděla s andělem padlým. Oba stojí nehybně a při zjištění, že nejsou z vosku, ale z lidí, mírně zamrazí. Ústředním objektem prostoru je obdélníková vodní nádrž. Faust v podání Davida Prachaře zde vyvolává zlé duchy a podstupuje obřad podobný křtu, při němž se z vody vynoří satanský kříž. Pekelníkovi Mefistofilisovi, kterého hraje David Matásek, posléze odevzdává své tepající srdce výměnou za budík odměřující zdánlivě nekonečný čas smluvených dvaceti čtyř let: ďábel mu jej přilepí k hrudi a pevně obváže. Na spuštěném řetězu pak Faust provádí prostocviky člověka stojícího "mimo dobro a zlo" a vychutnávajícího netušené dimenze nové svobody. Nakonec je však týmž řetězem spoután jako jhem.

Nádrž doplňuje velký pohyblivý vůz, na němž Faust podniká triumfální cestu světem, čelí šípům-výčitkám dobrého a svodům zlého anděla a podobně. Průhledná fólie, již se sebe Faust sloupne, má patrně symbolizovat "zrod" nového lidství. David Prachař zde, podobně jako v Hamletovi, organicky zapojuje do hry až podprahová gesta - od živočišné radosti či dětinské umanutosti po dementní třes. Nejde jen o proměny hlasu, ale především o pohyb propracovaný v detailech: paže vztažená mužně vpřed se během zlomku vteřiny mění v bezmocnou ruku starce. Prachař má v Matáskovi vyváženého a výrazného protihráče - jeho Mefistofeles se přitom na rozdíl od Fausta téměř obejde bez expresivních efektů. Při smlouvání i při vymáhání závazků je ryze věcný, až - lze-li to tak říci - poctivý. Na počátku je v zatřísněném "civilu", jako učencův sluha má jen jednu znetvořenou ruku s deseti prsty a na zádech rudimenty kdysi andělských křídel.

Tvůrcům se rovněž podařilo sladit Faustův smrtelně vážný příběh s burleskní šaškovskou linií, která si čte Fausta po svém. Ať už je to divý rej čerta s čerticí, pouťové "porno" rohlíku s houskou, nebo neumělé, leč úspěšné vyvolání ďábla, předvedené Kašpárkem (Martin Učík) a Faustovým sluhou Wágnerem (Zdeněk Vencl), nejde jen o vybočující odlehčení, ale o kontrapunkt. Vrcholem je v tomto ohledu scéna devalvující všechny faustovské výboje a výdobytky, v níž se opilý Kašpárek Faustovic "Honzy", jemuž začne tykat, obdivně vyptává, zda vskutku všechny divy zachycené na fotografiích - setkání s papežem, procházka po Měsíci, jakož i vyspání se s Helenou Trojskou - skutečně zažil.

V souladu s předlohou je Faust pojednán jako jisté Ecce homo naruby - zde však nejde o muka Nevinného, ale o tragédii lidství svévolně vykloubeného ze svých nejpodstatnějších určení. I při nezbytném krácení a redukci postav se inscenaci ve vyšehradských kasematech podařilo předat varovné faustovské poselství téměř beze zbytku. Přitom nelze říci, že by šlo o představení toliko pro vážné, neřkuli zasvěcené zájemce: tajemno a magično je zde sice zastoupeno v dostatečné hustotě a intenzitě, avšak nikdy nezaclání tak, aby muselo zakrývat různé nedostatky, jak tomu u letních představení bývá zvykem.

Divadlo Komedie Praha - Christopher Marlowe: Tragická historie o doktoru Faustovi. Překlad Alois Bejblík, režie Michal Dočekal, scéna Petr Matásek. Hraje se na Vyšehradě, psáno z premiéry 27. června a z reprízy 11. července.

Zdroj: http://kultura.idnes.cz/faustuv-vzkaz-z-kasemat-0wa-/divadlo.asp?c=A010716_093403_divadlo_jan

Faustův vzkaz z kasemat


16. července 2001 

Cesta či spíše tápání matně osvícenými chodbami vyšehradské pevnosti Gorlice za představením Tragické historie o doktoru Faustovi z pera alžbětinského dramatika Christophera Marlowa vyvolává dvojí pocity. Na jedné straně obavu, že v inscenaci, kterou s herci pražského Divadla Komedie nastudoval režisér Michal Dočekal, opět půjde jen o typickou prázdninovou produkci, jež nebude mít daleko k atrakci pro turisty. A na straně druhé zvědavost, podaří-li se tvůrcům vyvolat zlé duchy stejně sugestivně, jak tomu prý bylo za autorova života. 

Po vstupu do sálu, který sakrální atmosféru také díky barokním sochám z Karlova mostu, jež jsou v něm deponovány, spatříme na římse protější stěny bílého anděla s andělem padlým. Oba stojí nehybně a při zjištění, že nejsou z vosku, ale z lidí, mírně zamrazí. Ústředním objektem prostoru je obdélníková vodní nádrž. Faust v podání Davida Prachaře zde vyvolává zlé duchy a podstupuje obřad podobný křtu, při němž se z vody vynoří satanský kříž. Pekelníkovi Mefistofilisovi, kterého hraje David Matásek, posléze odevzdává své tepající srdce výměnou za budík odměřující zdánlivě nekonečný čas smluvených dvaceti čtyř let: ďábel mu jej přilepí k hrudi a pevně obváže. Na spuštěném řetězu pak Faust provádí prostocviky člověka stojícího "mimo dobro a zlo" a vychutnávajícího netušené dimenze nové svobody. Nakonec je však týmž řetězem spoután jako jhem.

Nádrž doplňuje velký pohyblivý vůz, na němž Faust podniká triumfální cestu světem, čelí šípům-výčitkám dobrého a svodům zlého anděla a podobně. Průhledná fólie, již se sebe Faust sloupne, má patrně symbolizovat "zrod" nového lidství. David Prachař zde, podobně jako v Hamletovi, organicky zapojuje do hry až podprahová gesta - od živočišné radosti či dětinské umanutosti po dementní třes. Nejde jen o proměny hlasu, ale především o pohyb propracovaný v detailech: paže vztažená mužně vpřed se během zlomku vteřiny mění v bezmocnou ruku starce. Prachař má v Matáskovi vyváženého a výrazného protihráče - jeho Mefistofeles se přitom na rozdíl od Fausta téměř obejde bez expresivních efektů. Při smlouvání i při vymáhání závazků je ryze věcný, až - lze-li to tak říci - poctivý. Na počátku je v zatřísněném "civilu", jako učencův sluha má jen jednu znetvořenou ruku s deseti prsty a na zádech rudimenty kdysi andělských křídel.

Tvůrcům se rovněž podařilo sladit Faustův smrtelně vážný příběh s burleskní šaškovskou linií, která si čte Fausta po svém. Ať už je to divý rej čerta s čerticí, pouťové "porno" rohlíku s houskou, nebo neumělé, leč úspěšné vyvolání ďábla, předvedené Kašpárkem (Martin Učík) a Faustovým sluhou Wágnerem (Zdeněk Vencl), nejde jen o vybočující odlehčení, ale o kontrapunkt. Vrcholem je v tomto ohledu scéna devalvující všechny faustovské výboje a výdobytky, v níž se opilý Kašpárek Faustovic "Honzy", jemuž začne tykat, obdivně vyptává, zda vskutku všechny divy zachycené na fotografiích - setkání s papežem, procházka po Měsíci, jakož i vyspání se s Helenou Trojskou - skutečně zažil.

V souladu s předlohou je Faust pojednán jako jisté Ecce homo naruby - zde však nejde o muka Nevinného, ale o tragédii lidství svévolně vykloubeného ze svých nejpodstatnějších určení. I při nezbytném krácení a redukci postav se inscenaci ve vyšehradských kasematech podařilo předat varovné faustovské poselství téměř beze zbytku. Přitom nelze říci, že by šlo o představení toliko pro vážné, neřkuli zasvěcené zájemce: tajemno a magično je zde sice zastoupeno v dostatečné hustotě a intenzitě, avšak nikdy nezaclání tak, aby muselo zakrývat různé nedostatky, jak tomu u letních představení bývá zvykem.

Divadlo Komedie Praha - Christopher Marlowe: Tragická historie o doktoru Faustovi. Překlad Alois Bejblík, režie Michal Dočekal, scéna Petr Matásek. Hraje se na Vyšehradě, psáno z premiéry 27. června a z reprízy 11. července.

Kam dál?

Zdroj: http://kultura.idnes.cz/faustuv-vzkaz-z-kasemat-0wa-/divadlo.asp?c=A010716_093403_divadlo_jan

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

бурение абиссинской скважины

(Antoniomls, 17. 12. 2020 17:21)

Доброго времени суток товарищи! Предлагаем Вашему вниманию интересный сайт для заказа бурения скважин на воду. Заказывайте скважину для воды в ЕВРОБУРСЕРВИС – получите доступ к экологически чистой природной воде по самым выгодным в Минске ценам! Создать полноценную скважину в Минской области, бесперебойно поставляющую вам воду, — означает не только пробурить ее, но и обустроить. А зачастую – также и установить очистное оборудование, которое соответствовало бы вашим требованиям к чистоте воды. Мы выполняем полный цикл работ — от бурения грунта до подачи чистой питьевой воды на несколько домов. Важный промежуточный этап — это обустройство скважины, т.е. установка и отладка рабочего оборудования. После бурения обустройство включает работы: монтаж насоса в скважину, благоустройство скважины снаружи (установка кессона или скважинного адаптера); земельные работы и разводка трубопровода до пользователя (пользователей); установка необходимой автоматики дома или в кессоне. Более подробная информация размещена тут https://drive.google.com/file/d/12UGUi1eb4vB_-VAklwchUhrlKM8233go/view?usp=sharing
Увидимся!

вода из скважины в дом схема

(Andreasudq, 17. 12. 2020 2:44)

Привет господа! Есть такой замечательный сайт для заказа бурения скважин на воду. Бурение скважин в Минске компанией АКВАБУРсервис – полный комплекс качественных и разумных по цене услуг. Заказывайте скважину для воды в АКВАБУРсервис – получите доступ к экологически чистой природной воде по самым выгодным в Минске ценам! Как происходит бурение? Бурится разведочный ствол и определяется напорный водоносный горизонт; Монтируются нПВХ трубы диаметром 125мм и более, полимерный фильтр не менее 2м и отстойник; Делается обсыпка фильтровой колонны специальным фильтрующим песком; Выполняется откачка скважины насосом до чистой воды и замер параметров. Мы постарались рассказать о технической стороне роторного бурения как можно более понятно и просто. Полезно представлять процесс создания вашей скважины. Платить следует только за то, что знаешь. Результативность роторного бурения дает возможность достичь глубинного водоносного слоя. У этого очевидный «плюс» — здесь подземные воды не сообщаются с водами поверхностными. Также сюда не проникают дождевые водостоки и нитраты с полей. То есть самая чистая вода — здесь. Вот почему так ценится роторное бурение.
https://drive.google.com/file/d/1Y0zYtrRCia9jfU-BH3WPIbhph6HvwDRl/view?usp=sharing
От всей души Вам всех благ!

паспорт скважины на воду

(Antoniodsz, 14. 10. 2020 17:57)

Привет господа! Есть такой замечательный сайт для заказа бурения скважин на воду. Заказывайте скважину для воды в ЕВРОБУРСЕРВИС – получите доступ к экологически чистой природной воде по самым выгодным в Минске ценам! Более подробная информация размещена тут https://drive.google.com/file/d/12UGUi1eb4vB_-VAklwchUhrlKM8233go/view?usp=sharing
От всей души Вам всех благ!

бурение скважин под ключ

(Andreasbnw, 16. 6. 2020 10:14)

Добрый день друзья! Есть такой замечательный сайт для заказа бурения скважин на воду. Бурение скважин в Минске компанией АКВАБУРсервис – полный комплекс качественных и разумных по цене услуг. Заказывайте скважину для воды в АКВАБУРсервис – получите доступ к экологически чистой природной воде по самым выгодным в Минске ценам!
https://drive.google.com/file/d/1Y0zYtrRCia9jfU-BH3WPIbhph6HvwDRl/view?usp=sharing
От всей души Вам всех благ!

скважина на воду стоимость под ключ

(Andreasbhw, 15. 6. 2020 20:17)

Здравствуйте друзья! Есть такой интересный сайт для заказа бурения скважин на воду. Бурение скважин в Минске компанией АКВАБУРсервис – полный комплекс качественных и разумных по цене услуг. Заказывайте скважину для воды в АКВАБУРсервис – получите доступ к экологически чистой природной воде по самым выгодным в Минске ценам!
https://drive.google.com/file/d/1Y0zYtrRCia9jfU-BH3WPIbhph6HvwDRl/view?usp=sharing
Увидимся!

скважина на воду минск

(Antoniortb, 2. 5. 2020 8:36)

Привет господа! Предлагаем Вашему вниманию замечательный сайт для заказа бурения скважин на воду. Заказывайте скважину для воды в ЕВРОБУРСЕРВИС – получите доступ к экологически чистой природной воде по самым выгодным в Минске ценам! Более подробная информация размещена тут https://drive.google.com/file/d/14WNRakU9DtUUJSwzsL4smlzgF0mODipG/view?usp=sharing
От всей души Вам всех благ!